- that's me:anak,ibu,isteri,pelajar,guru,academician-

- that's me:anak,ibu,isteri,pelajar,guru,academician-

Saturday, April 30, 2011

STPM- What a tough job..

Tanggal 3 Januari yang lalu,daku telah mula mengajar subjek Mathematics T ( Paper 2)..menggantikan Mr Ho yang telah mengajar selama 30 tahun..30 tahun tu..satu cabaran yang paling besar sejak aku bergelar pendidik...Walaupun major aku Biologi,tapi sejak awal daku posting pada tahun 2008,daku ditugaskan untuk mengajar opsyen minor aku di universiti iaitu Matematik...sesuatu yang tak pernah aku mimpi menjadi sebahagian pendidik pelajar Pra-U..dan mengajar pelajar-pelajar yang dahagakan ilmu menuntut aku mencari ilmu dengan lebih mendalam berbanding mereka...
Just for information,Mathematics T ini diambil oleh pelajar pure sains manakala Mathematics S lebih menjurus kepada pelajar perakaunan atau dikenali dgn Statical Mathematics.Kedua2 pelajar jurusan Math T dan Math S mengambil Paper 1 yang sama.Yang membezakan ialah kertas 2..

Syllabus For Paper 1 ( Mathematics T & Mathematics S)
  1. Numbers and Sets
    Real numbers
    Exponents and logarithms
    Complex numbers
    Sets
  2. Polynomials
    Polynomials
    Equations and inequalities
    Partial fractions
  3. Sequences and Series
    Sequences
    Series
    Binomial expansions
  4. Matrices
    Matrices
    Inverse matrices
    System of linear equations
  5. Coordinate Geometry
    Cartesian coordinates in a plane
    Straight lines
    Curves
  6. Functions
    Functions and graphs
    Composite functions
    Inverse functions
    Limit and continuity of a function
  7. Differentiation
    Derivative of a function
    Rules for differentiation
    Derivative of a function defined implicitly or parametrically
    Applications of differentiation
  8. Integration
    Integral of a function
    Integration techniques
    Definite integrals
    Applications of integration

Syallabus Paper 2 for Mathematics T ( Pure Science)
  1. Trigonometry
    Solution of a triangle
    Trigonometric formulae
    Trigonometric equations and inequalities
  2. Deductive Geometry
    Axioms
    Polygons
    Circles
  3. Vectors
    Vectors
    Applications of vector
     4  Differential Equations
         Differential equations
         First order differential equations with separable variables
         First order homogeneous differential equations 

     5   Data Description
         Representation of data
         Measures of location
         Measures of dispersion  

      6   Probability
         Techniques of counting
         Events and probabilities
         Mutually exclusive events
         Independent and conditional events  

      7  Discrete Probability Distributions
          Discrete random variables
          Mathematical expectation
          The binomial distribution
          The Poisson distribution  

      8  Continuous Probability Distributions
          Continuous random variable
          Probability density function
           Mathematical expectation
          The normal distribution
    Di awal pengajaran,aku mengalami masalah,mujur ada seorang 'sifu' iaitu Mr Ho yang banyak membantu menunjuk ajar,membantuku menyelesaikan masalah dalam Mathematics T...tanpanya,mungkin aku tidak dapat berdiri dengan sendirinya...sehingga sekarang,selepas beliau bersara,kadang-kadang aku rasa blur bila pelajar bertanyakan soalan..berbekalkan pengalaman semasa di Universiti,aku mengambil beberapa Paper Pure dan Applied Math seperti Calculus,Algebra,Advance Calculus, Calculus Vector, Statistics.. sekurang2nya aku mempunyai basic kerana aku adalah pelajar Matrixs,bukan pelajar STPM...

    Teringat semasa di Universiti sewaktu membuat pilihan minor,aku ada 2 pilihan iaitu Kimia atau Matematik..kebanyakan sahabat2ku memilih kimia sbgi minor,kerana kata mereka lagi senang skor...memilih matematik ibarat menjerut leher sendiri..bila melihat pelajar melayu hanya 20 orang sahaja yg memilih minor Matematik,aku rasa ingin menjadikan Matematik sebagai opsyen minor aku..Alhamdullilah,pilihan aku yang suatu ketika dulu dianggap killer subject,memberi manfaat pada aku sekarang...

    Salah satu sebab aku bersetuju untuk mengajar pelajar Tingkatan 6 sains adalah kerana perangai dan disiplin mereka.Jauh berbeza dengan mengajar di lower form dimana kena selalu menjerit,mendenda dan berleter dgn pelajar-pelajar yang masih kebudak-budakan dan disiplin yang rendah..Cuma mengajar form 6 menuntut pengorbanan dari segi persediaan dan pemahaman yang tinggi di setiap topik.yang lain,disiplin,sikap,semuanya beres...

    Tahun ini aku diberi tanggungjawab yang besar iaitu mengajar kelas peperiksaan STPM ( 6 Atas Sains)..Ini juga menjadi petunjuk samada aku P&P aku berkesan atau sebaliknya..aku berharap agar semua anak didikku mencapai kejayaan yang gemilang dalam STPM yang terakhir,kerana selepas ini sistem terminal (STPM) akan ditukar kepada sistem modular ( semester) mulai 2012...

    Hari Persaraan Mr Ho


    Nasi Lemak buah bidara
    Sayang selasih lurut-lurutkan
    Sayang kami umpama saudara
    Jangan kami tuan lupakan

    Naik sampan setiap hari
    Pergi berjuang membuat jasa
    Kami menyusun sepuluh jari
    Andai kata terkasar bahasa

    Buah mengkudu buah bidara
    Mari disimpan didalam dulang
    Hari ini tuan genap bersara
    Jasa baik tuan tetap dikenang

    TERIMA KASIH MR HO KERANA BANYAK MEMBANTUKU SEPANJANG AKU DI SEKOLAH,JASAMU TETAP KU KENANG...


    THANK YOU VERY MUCH

    2 comments:

    1. last time Secondary school teacher mathematics simply teaches normally want to get tuition for extra money. I taught this is my end of my journey my Father gave me second chance I enter Polytechnic in Singapore and I pass and I look back if I can pass the certificate in Mechanical Engineering I can pass my mathematics some idiot teacher secondary school call me alot of names Now I finish my University in Computer Science in England Alot involve mathemtics > I am return to look for the teacher who laugh at me MOST teacher interest in Tuition and neglect in the school think about it

      ReplyDelete
    2. Maafkan saya cikgu.. Cikgu ada tak nota dan latihan lengkap untuk bab deductive geometry? Saya tahu bab ini dah out of syllabus untuk STPM, tapi saya ingin nak belajar juga.. Harap dapat maklumbalas dari cikgu segera.. Terima kasih...

      ReplyDelete